ALGEMENE VOORWAARDEN / WERKWIJZE MENTALIS VITALIS GOOR
Informatie voor aangemelde cliënten t.a.v. de consulten op de praktijk (wijzigingen voorbehouden)
Aanmelding
- Consulten vinden altijd plaats volgens (telefonische/e-mail) afspraak. Een afspraak is met de cliënt op persoonlijke titel gemaakt en kan ook alleen door de cliënt zelf worden geannuleerd.
- De behandelovereenkomst wordt aangegaan met de cliënt.
Intakefase, behandelingsfase en evaluatiefase (tenzij anders afgesproken)
Na aanmelding wordt de cliënt teruggebeld voor een eerste gesprek. Het eerste gesprek (inventarisatie problematiek) kan, indien de cliënt dit wenst, samen met de partner of een derde plaatsvinden.
De intakefase kan uit meerdere consulten bestaan: een intakegesprek, het bespreken van de levensloop a.d.h.v. een levenslooplijst, en (soms) het invullen van (een) psychologische vragenlijst(en). De intakefase gaat vooraf aan de behandelingsfase. Aan het eind van de intakefase wordt met de cliënt een behandeladvies besproken welke hulp geïndiceerd is, dat wil zeggen waarbij is de cliënt het meest gebaat en kan mijn praktijk deze hulp ook bieden. Indien mijn praktijk geen passend hulpaanbod kan bieden, zal overlegd worden waar de cliënt het best geholpen zou kunnen worden. Als zowel behandeling als verwijzing niet mogelijk lijken, verwijs ik de cliënt terug naar de huisarts of de verwijzende instantie. Indien mijn praktijk wel kan voorzien in een adequate behandeling of begeleiding, wordt een behandeladvies besproken. Indien de cliënt met dit behandeladvies kan instemmen, wordt dit het behandelplan voor de start van de behandeling of begeleiding (de behandelingsfase). Indien nodig wordt het behandelplan tussentijds bijgesteld. Dit kan zijn als er zich nieuwe feiten voordoen, als de cliënt het toch niet bij zich vindt passen, of als er onvoldoende resultaat wordt geboekt. Aan het begin van elke sessie worden de vorderingen besproken. Aan het eind wordt nog na gegaan of er bijzonderheden zijn wat betreft de sessie. Cliënten kunnen gedurende de week contact opnemen met de behandelaar mochten zich tussentijds bijzonderheden voordoen.
De voortgang van de behandeling wordt gemonitord door middel van een voortgangsbespreking, behandelplan, evaluatie en vragenlijsten (ROM)
Na beëindiging van de gesprekken vindt mondeling of schriftelijk een evaluatie plaats (de evaluatiefase).
Gang van zaken m.b.t. consulten
- Duur van de individuele gesprekken (consulten) is 45 minuten, tenzij anders afgesproken.
- Er kan anoniem consultatie met derden plaatsvinden over cliënt’s problematiek/casus, nadat cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven.
- De (regie)behandelaar dient de gesprekken op de afgesproken tijd te laten beginnen, tenzij zich een situatie van overmacht voordoet.
- De cliënt dient op tijd op de afspraken te komen. Indien de cliënt te laat komt, wordt de duur van het gesprek bekort met de betreffende hoeveelheid tijd.
Telefonische bereikbaarheid en waarneming
- Mijn praktijk is telefonisch bereikbaar op het telefoonnummer: 06-10742776. Bij afwezigheid kunt u een bericht inspreken op de voicemail. U wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld. Handiger is het om een mail te sturen naar: info@mentalisvitalisgoor.com
- In geval van enige weken sluiting van de praktijk, waarbij u zeer dringende vragen heeft die de huisarts niet kan beantwoorden, is er een telefonische waarnemingsregeling door een collega-psycholoog (een collega van AGGT of van Psychologencollectief Twente, psychologencollectieftwente.nl)
- Betreft het een telefonisch consult met mij, dan wordt dit op basis van uurtarief bij de cliënt in rekening gebracht.
- Buiten kantoortijden of in geval van crisissituaties dient de cliënt – indien ik niet bereikbaar ben – contact op te nemen met de (dienstdoend) huisarts.
Tarieven
- Een cliënt heeft vanuit de basisverzekering recht op volledige vergoeding van psychologische hulp vanuit de Generalistische Basis GGZ. De hoeft geen eigen bijdrage te betalen. De kosten worden rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Op basis van de klachten kan een cliënt gebruik maken van een door de overheid vastgesteld product: Kort, Middel, Intensief of Chronisch; ieder met de bijbehorende behandelduur. Hoeveel behandelingen er worden vergoed hangt af van de ernst van de klachten. De behandeling kan bestaan uit gesprekken, diagnostiek, e-mailconsulten, telefonische consulten, online consulten en e-health.
- Het kan voorkomen dat gedurende de behandeling blijkt dat een cliënt toch een langere behandelduur nodig heeft. In dat geval kan de (regie)behandelaar switchen naar een “zwaarder” product, zodat de cliënt verzekerd blijft van vergoeding. De (regie)behandelaar zal de cliënt daarvan op de hoogte stellen.
- Voor verzekeraars waarmee ik geen contract(en) heb afgesloten hanteer ik in mijn praktijk een prijs van € 130,00 per sessie.
- Niet alle problematiek wordt vergoed. Zo zijn aanpassingsstoornissen, werk- en relatieproblematiek, en een aantal andere stoornissen uitgesloten van verzekerde GGZ-zorg. Indien een cliënt hiervoor behandeling wil, dan kan dit op basis van een overig zorgproduct (OVP), maar zal de cliënt hiervoor zelf moeten betalen. De prijs van een OVP is 130,00 euro per sessie. Informeer bij de zorgverzekeraar of de behandeling (deels) vergoed wordt, voordat begonnen wordt aan een traject!
- Een cliënt moet er rekening mee houden dat volwassenen (18 jaar en ouder) vanuit de zorgverzekering jaarlijks een verplicht eigen risico hebben (voor 2025 en 2026 is dit 385 euro) dat zelf moet worden betaald.
Afzegging
- Bij verhindering dienen afspraken uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch te worden afgezegd (06-10742776). De cliënt kan een bericht van afzegging te allen tijde inspreken op de voicemail, een bericht sturen via whatsapp of mailen naar info@mentalisvitalisgoor.nl. Daarna wordt de cliënt door mij teruggebeld of -gemaild.
Vergoeding en betaling van facturen
- De generalistische basisggz is in de basisverzekering opgenomen. Daarnaast hebben een aantal zorgverzekeraars extra zittingen opgenomen in hun aanvullende pakketten. Hoe een en ander bij een cliënt precies geregeld is, o.a. de hoogte van de vergoedingen, kan de cliënt zelf informeren bij diens zorgverzekeraar.
- In het geval van niet-gecontracteerde zorg of een overig zorgproduct (OVP) krijgt de cliënt aan het eind van de maand of direct na het afronden van een traject een declaratie van de betreffende consulten toegezonden of uitgereikt. Er is geen mogelijkheid om consulten contant te betalen.
- Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na dagtekening van de nota (zie onderstaande betalingsvoorwaarden).
- Indien de betalingstermijn van 14 dagen overschreden wordt (of de cliënt verwacht dit te zullen overschrijden), dan dient de cliënt direct contact hierover op te nemen?
- Een behandelovereenkomst wordt aangegaan met de cliënt. Derhalve is in laatste instantie altijd de cliënt verantwoordelijk voor het voldoen van de totale nota. De praktijk hanteert de volgende algemene betalingsvoorwaarden.
Algemene betalingsvoorwaarden
Artikel 1
Deze betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle behandelovereenkomsten tussen de gezondheidszorgpsycholoog (hierna te noemen: (regie)behandelaar) en de cliënt.
Artikel 2
No-show: Afspraken moeten uiterlijk 24 uur voor het tijdstip van de behandeling geannuleerd worden. Bij niet annuleren en bij annuleringen binnen 24 uur voor de afspraak is de (regie)behandelaar gerechtigd de gereserveerde tijd naar redelijkheid en billijkheid aan de cliënt in rekening te brengen. Dit betekent dat de cliënt buiten de kosten voor de behandelingen om een aparte factuur krijgt. Deze factuur moet de cliënt zelf betalen en kan niet bij de zorgverzekeraar ingediend worden. De kosten die in rekening worden gebracht bedragen: 50 euro.
Artikel 3
De door de (regie)behandelaar aan de cliënt gedeclareerde kosten voor de behandeling dienen door de cliënt binnen 14 dagen na de datum van de factuur te zijn betaald.
Artikel 4
Indien de cliënt het verschuldigde bedrag niet binnen 14 dagen na de factuurdatum heeft betaald, dan krijgt de cliënt door middel van een betalingsherinnering een laatste gelegenheid om de factuur zonder ophoging van kosten binnen 14 dagen te betalen.
Artikel 5
Voldoet de cliënt binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering niet aan de betalingsverplichting, dan krijgt de cliënt door middel van een aanmaning met daarin opgenomen het bedrag van de initiële factuur opgehoogd met de gemaakte administratieve kosten een laatste kans om binnen 14 dagen te betalen.
Artikel 6
Voldoet de cliënt binnen 14 dagen na de datum van de aanmaning (inclusief de ophoging voor gemaakte administratieve kosten) niet aan de betalingsverplichting, dan is de (regie)behandelaar zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel deze door derden te laten uitvoeren.
Artikel 7
Alle buitengerechtelijke incassokosten verband houdende met de invordering van de gedeclareerde bedragen komen ten laste van de cliënt. De buitengerechtelijke incassokosten zijn vastgesteld op tenminste 15% van de hoofdsom met een minimum van 25 euro.
Artikel 8
Bij betalingsachterstand is de (regie)behandelaar gerechtigd – tenzij de behandeling zich hiertegen verzet – verdere behandeling op te schorten totdat de cliënt aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan.
Klachten
- Indien een cliënt, op wat voor wijze dan ook, commentaar of kritiek heeft op de behandelaar of diens werkwijze, wordt het erg op prijs gesteld als dit aan de behandelaar gezegd wordt, zodat gezamenlijk naar een oplossing gezocht kan worden. De behandelaar kan ervan leren, tot nut van de behandeling, en die van andere cliënten. Voor het geval er samen niet uitgekomen mocht worden, kan een derde (een andere psycholoog) gevraagd worden om in een gesprek verheldering te brengen en zo mogelijk tot een oplossing te komen in de kwestie. Mocht er dan nog niet uitgekomen worden, dan voorziet de beroepsvereniging waarbij de behandelaar is aangesloten (Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP)), in een klachtenregeling. De behandelaar is gehouden aan de geldende beroepscode van het NIP (te vinden op www.psynip.nl) en valt onder het tuchtrecht van de wet BIG.
Beëindiging behandeling
- Elke behandeling wordt afgesloten met een afsluitende evaluatie, tenzij anders afgesproken.
- De cliënt kan op elk gewenst moment de behandeling of het behandelgesprek – ook zonder opgaaf van redenen – beëindigen. Het wordt wel op prijs gesteld, dat er dan nog een afspraak met de cliënt gemaakt kan worden voor een afsluitend evaluatiegesprek, om één en ander zo goed mogelijk af te ronden.
- De behandelaar heeft het recht een behandeling eenzijdig te beëindigen, maar is in dat geval verplicht de cliënt en, indien van toepassing, de verwijzer op de hoogte te stellen van de beweegredenen.
- De behandelaar heeft het recht de behandeling of het behandelgesprek onmiddellijk te beëindigen indien de cliënt zich misdraagt, bijvoorbeeld de behandelaar bedreigt, gewelddadig is, of onder invloed van middelen als alcohol en/of drugs verkeert.
Wet Bescherming Persoonsgegevens
- De regiebehandelaar legt een dossier aan met cliënt’s persoonsgegevens, het behandelplan en de aantekeningen over de voortgang van de behandeling. Een cliënt heeft het recht het dossier in te zien na afspraak met de regiebehandelaar. Wanneer de behandeling is afgerond, wordt het dossier afgesloten. De praktijk is wettelijk verplicht het dossier 20 jaar te bewaren, waarna het vernietigd wordt. Dit is bepaald in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Cliënt’s gegevens vallen onder de privacybescherming. Dit betekent dat er geen informatie over de cliënt aan derden wordt verschaft zonder voorafgaande toestemming van de cliënt. De (regie)behandelaar heeft een beroepsgeheim.
- Een client heeft recht op inzage in diens dossier, recht op afschrift (hier zijn kosten aan verbonden), en correctie en blokkering van een rapportage, alvorens deze wordt gegeven of verstuurd aan derden. Voor inzage, eventuele correctie, intrekken van toestemming en blokkering van rapportage aan derden dient een afspraak gemaakt te worden met de behandelaar en zijn kosten verschuldigd volgens het gebruikelijke uurtarief .
- Overleg met derden –- bijvoorbeeld familie, bekenden, vertegenwoordigers van de werkgever – vindt alleen plaats na overleg met de cliënt en na diens schriftelijke toestemming.
- Het verstrekken van informatie over een cliënt aan derden geschiedt alleen in overleg met de cliënt en na diens schriftelijke toestemming.
- Overleg met derden, indien relevant en essentieel voor de behandeling – bijvoorbeeld met opleiding, werkgever, homeopaat, fysiotherapeut, logopedist(e) of een andere discipline die met cliënt te maken heeft – kan plaatsvinden. Ook dit vindt alleen plaats na overleg met de cliënt en na diens schriftelijke toestemming.
Overig
De cliënt behoudt te allen tijde het recht op een “second opinion”.
